• Evangelia Malakou

7 τρόποι για να δοκιμάσει το παιδί μου ένα "δύσκολο" τρόφιμο

Για όλους μας υπάρχουν φαγητά ή τρόφιμα που δεν μας αρέσουν να τρώμε ή τα έχουμε αφαιρέσει τελείως από τη διατροφή μας. Έτσι και τα παιδιά εμφανίζουν κάποιες προτιμήσεις ή αποστροφές σε συγκεκριμένα τρόφιμα. Από τη μια πλευρά αυτό είναι κάτι φυσιολογικό, όταν περιορίζεται σε μικρό αριθμό τροφίμων, από την άλλη πλευρά όμως πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας πως οι διατροφικές συνήθεις των παιδιών διαμορφώνονται σταδιακά από μικρή ηλικία και η ποικιλία τροφίμων στην διατροφή τους είναι ένας σημαντικός παράγοντας. Επομένως χρειάζεται οι γονείς να τα βοηθήσουν σε αυτή τη διαδρομή.



Ας δούμε τεχνικές που μπορούν να αυξήσουν την όρεξη των παιδιών σε ένα «δύσκολο» τρόφιμο.

1) Δημιουργήστε ελκυστικά πιάτα! Επιστρατεύοντας την φαντασία μας μπορούμε να «κρύψουμε» ένα δύσκολο τρόφιμο σε ένα όμορφο πιάτο που θα τραβήξει την προσοχή του παιδιού.

2) Δεν χρειάζεται η επιβολή και η πίεση στο παιδί να καταναλώσει το φαγητό. Παρόλο που ο τρόπος αυτός μπορεί να έχει ένα άμεσο αποτέλεσμα, ωστόσο δεν θα έχει διάρκεια στο χρόνο. Πρώτα οι γονείς χρειάζεται να αποβάλλουν την πεποίθηση ότι γνωρίζουν τις σωστές διατροφικές συνήθειες και το παιδί πρέπει να τις ακολουθήσει. Το παιδί μαθαίνει κάθε φορά και κάτι καινούργιο και έχει το δικαίωμα και κάποιες λίγες τροφές να τις απορρίψει. Σε κάθε περίπτωση, ενισχύστε τα παιδιά απλώς να δοκιμάσουν και ενημερώστε τα για την σημασία της υγιεινής διατροφής και των θρεπτικών συστατικών που προσφέρει για την ζωή και την ανάπτυξη του.

3) Αποτελέστε το καλό παράδειγμα. Χρειάζεται πρώτα να αξιολογήσετε τις δικές σας διατροφικές συνήθειες. Αν οι γονείς δεν τρώνε φρούτα είναι δύσκολο να δούμε τα παιδιά να τα απολαμβάνουν. Αν πάλι οι γονείς τρέφονται υγιεινά, τα παιδιά βλέποντας τους είναι πολύ πιθανό να κάνουν το ίδιο. Ακόμα και σε τροφές που δεν προτιμούν όσο οι γονείς τις καταναλώνουν είναι επίσης πιθανό να θελήσουν να τις δοκιμάσουν. Ίσως χρειαστούν αρκετές δοκιμές μέχρι να τις βάλουν στη διατροφή τους όμως τα βοηθάει όταν υπάρχει συνεχής έκθεση σε αυτό.

4) Συνδυάστε το δύσκολο τρόφιμο με ένα τρόφιμο που έχει ήδη συνηθίσει το παιδί. Αναμείξτε αγαπημένα τους τρόφιμα με όσα δεν τρώνε, αλλάξτε τις συνταγές σας και αποφύγετε τα υλικά με έντονη μυρωδιά. Προσέξετε όμως να μην τα συνδυάσετε με τρόφιμα που δεν συνίσταται η τακτική κατανάλωση τους.

5) Μην δίνετε αμέσως εναλλακτικές επιλογές. Οι γονείς φοβούνται αν ένα παιδί δεν φάει και γι αυτό το λόγο συχνά η εναλλακτική έρχεται αμέσως μετά την άρνηση του για κάποιο φαγητό. Με αυτό τον τρόπο όμως το παιδί παίρνει την πληροφορία πως αν δεν φάει για παράδειγμα τις μπάμιες θα φάει μακαρόνια ή τοστ που του αρέσουν. Είναι λοιπόν προτιμότερο να το αφήσουμε να φάει όσο θέλει και να του προτείνουμε να συνδυάσει το γεύμα του με λίγη σαλάτα, ψωμί, τυρί κτλ. καθώς τα υπόλοιπα μέλη συνεχίζουν να τρώνε το φαγητό τους.

6) Έχετε υπομονή. Μπορεί να χρειαστούν πολλές προσπάθειες αλλά μην απογοητεύεστε, στοχεύστε στη συνεχής έκθεση του «δύσκολου» τροφίμου στο παιδί. Ίσως χρειαστούν και πάνω από 8-10 προσπάθειες ώστε το παιδί να δοκιμάσει το νέο τρόφιμο. Χρειάζεται να αφιερώσετε λίγο παραπάνω χρόνο όμως θα βοηθήσετε τα παιδιά να μπουν στη διαδικασία της δοκιμής.

7) Μαγειρέψτε μαζί με τα παιδιά. Η μαγειρική είναι από τα αγαπημένα παιχνίδια των παιδιών γιατί συμμετέχουν και οι γονείς τους. Είναι λοιπόν μια ευκαιρία τόσο να μάθουν διάφορα τρόφιμα και την θρεπτική τους αξία όσο και να θελήσουν να δοκιμάσουν την δημιουργία τους. Επιτρέψτε τους λοιπόν να συμμετέχουν στην επιλογή των γευμάτων και την προετοιμασία των πιάτων.

Ο στόχος χρειάζεται να είναι η δοκιμή. Όσο τα παιδιά δοκιμάζουν τόσο πιο δεκτικά θα γίνονται με τον καιρό.